Därför kan Bokrean vara bra för egenutgivare


KFOTO_SDAHLGREN_09_webbJust nu pågår Bokrean för fullt och det är lätt att tro att det är de stora förlagens rea. Men även egenutgivare kan dra nytta av rean – och dessutom se det som en tillfällig kampanj istället för en slutrea.

Bokrean är en annorlunda rea jämfört med hur det ser ut i många andra branscher. När en klädbutik rear så brukar det normalt sett vara de kläder som butiken inte sålt som reas ut för att ge plats för nya plagg. Det kan vara udda storlekar eller plagg i en kollektion som folk inte tyckt varit tillräckligt snygga för det pris de hade.
Då testar butiken att sänka priset med kanske 25% eller rentav 50% i hopp om att någon ska tycka att det nya priset gör kläderna snyggare – eller att någon fyndjägare med en storlek som inte är så vanlig ska dyka upp och förbarma sig över tygerna på galjen.
Men i bokbranschen fungerar det inte så. Här bestämmer de större förlagen tillsammans med bokhandeln redan nu vilka titlar som ska reas 2015. Ett helt år i förväg. Vissa titlar har då inte ens kommit ut. Till skillnad från många andra branscher där man rear det som inte har sålt så bra, väljer bokbranschen att rea bästsäljare. På årets rea kan man exempelvis hitta succéer som Leif GW Perssons Pinochio (utkom september 2013) och Fredrik Backmans “Mormor hälsar och säger förlåt” (utkom 30 aug 2013).
Bokhandlarna returnerar i vissa fall titlar i januari som sedan tre veckor senare levereras ut till samma butik igen för att vara med på Bokrean. Så hur är det bra för egenutgivare? Den fysiska bokhandelns rea kan man i de flesta fall glömma. Den blir allt smalare och som synes läggs allt mer fokus på böcker som redan sålt bra där man vill krama ur det sista.

Men i Bokrondellen kan titlar flaggas med rea och nätbokhandlarn kan därmed sälja böckerna på sin rea. Där kan du som egenutgivare plötsligt hamna tillsammans med bästsäljarna från det stora förlaget i samma genre. Med rätt prissättning kan det faktiskt generera bra försäljning.
Räkna med att sänka priset till 50% av ordinarie förlagspris under rea-perioden (15 feb – 31 mars) där dock inga rea-titlar levereras till kund förrän 25 feb.
För att du ska få ett bra resultat av rean ska du sprida länkar till din bok/böcker till alla dina kontakter. Även dem som du vet har köpt boken tidigare – de kan ju om de gillade boken tipsa sina vänner om att köpa boken billigt. Det här är en period då många köper mycket böcker och då är det lätt att slänga med en titel till och våga testa en okänd författare till bra pris.

Allra bäst effekt av rean får du förstås om du skrivit mer än en bok – särskilt i en serie. Då kan du rea den första/äldsta boken och behålla de övriga på fullpris. Gillar läsaren rea-boken är chansen stor att hen kommer tillbaks och köper fler böcker av dig.

IBP-pocket-omslagsark-ny

Men, säger någon, är det inte dödsstöten för en bok att delta på rean med den? Nej, varför det? Jämför med kampanjpriser på andra varor. Bara för att det är halva priset på Findus fiskgratäng en vecka så förväntar vi oss inte att det alltid ska vara det. Bokrean är en kampanj med nedsatt pris. Tillfälligt nedsatt pris.

Första boken i serien InnebandyPiraterna kom ut 2009, andra boken 2010 och tredje boken 2011. Sedan dess har jag haft med en eller flera böcker ur serien på bokrean 2011-2013. Jag har sålt många böcker och varje gång säljer den första boken i serien allra bäst. Jag är helt övertygad om att det genererar försäljning till nya läsare under resten av året.

Så gör som de stora förlagen – börja redan nu fundera över vilka titlar du ska ha med på Bokrean 2015. Däremot behöver du inte fatta beslut och lägga upp dem förrän i december. Kolla också i god tid så att din distributör deltar på rean och vilka krav som ställs. Har du ett eget avtal med Adlibris så har de också egna villkor.

Har du missat att lägga in dina böcker på rean 2014? Varför inte köra en egen rea i liten skala? Antingen leta upp någonstans där du kan få ställa upp ett bord och köra en mini-rea, kanske i din lokala livsmedelsbutik? Eller lägg upp ett rea-erbjudande på din hemsida under en begränsad tid och sprid länken i sociala medier och till dina vänner.

Lycka till!

Sölve Dahlgren,
författare till rea-titlarna:

InnebandyPiraterna 1 – Köp på Bokus eller Adlibris

InnebandyPiraterna 2 – Köp på Bokus eller Adlibris

InnebandyPiraterna 3 – Köp på Bokus eller Adlibris

Lyckas med bokutgivning – Köp på Bokus eller Adlibris


Ett svar till “Därför kan Bokrean vara bra för egenutgivare”