Här finner du idéer och inspiration som hjälper dig i din professionella egenutgivning. Läs om författarkollegornas erfarenheter

bokbransch

Att marknadsföra böcker och författarskap

Känslan är fantastisk. Boken är klar! Och inte bara det – du kanske till och med håller den i din hand. Oavsett om du skrivit avtal med förlag eller ger ut på egen hand kan marknadsarbetet kännas både skrämmande och förvirrande. Var ska jag börja? Hur når jag ut? Hur skapar jag intresse för just…

Läs mer »

The Guardian instiftar egenutgivarpris

The Guardian har nu målet att inta positionen som den första Brittiska tidningen att lyfta egenutgivare genom att instifta ett månadspris för bästa egenutgivna roman. Tidningen samarbetar med förlaget Legend Times för att stödja och visa upp ”den fantastiska kvalitet texter som kommer från oberoende författare ” eftersom den delen av bokbranschen fortsätter att öka….

Läs mer »

Intervju med Sigfrid Lindhe – E-bokens förkämpe

Åker du regionbuss i södra Skåne? Då kan du läsa Sigfrid Lindhes roman Patriarkerna som e-bok alldeles gratis just nu. Sigfrid, av alla kallad Sigge,  är en mångsysslare från Skåne med passion för böcker, hårdrock, havet, fotboll, film, datorspel, jordgubbsodlande och italienskt rödvin. Han tenderar att vara mycket; han blir mycket glad, mycket arg, mycket trött…

Läs mer »

Egenutgivning vs. förlag

Det pratas mycket bland författare om skillnaderna mellan egenutgivning och traditionell förlagsutgivning. Tidigare var gränserna ganska tydliga, men de senaste åren har företag och förlag som Hoi, där jag själv är publicerad, kommit in och suddat ut dessa gränser. Debatten är ofta högljudd. Är Hoi organiserad egenutgivning eller ett förlag med en annan finansieringsmodell eller…

Läs mer »