Intervju med Robert Nordh – från noveller till facklitteratur


bokomslag egenutgivarnaEtt förlag nappade, men det kändes inte rätt. Därför blev det egenutgivning även denna gång.
Nu ger Robert Nordh ut boken Hjältarnas förändringsresa – lyckas med förändringsarbetet och få med dig medarbetarna på resan. Egentugivare.nu passade på att ställa några frågor.

Många som satsar på egenutgivning skriver skönlitteratur. Det gjorde även du till en början. Berätta om din första satsning.
Min första satsning var humor. Jag skrev satiriska och ironiska noveller om vår samtid. Jag kallade dem IT-noveller. Flera av dem har publicerats i olika tidningar inom IT-branschen.

Jag vann även en nationell novelltävling med novellen Jävla kukdator. Det väckte en del uppmärksamhet. Tidningen som publicerade den fick ta emot en hel del kritik. För egen del tycker jag fortfarande att det är en fantastisk skröna som beskriver vår samtid. Novellen ingår i novellsamlingen med samma namn.

Istället för att fortsätta på det skönlitterära spåret valde du att ändra riktning till facklitteratur inom ett ganska smalt område. Hur kommer det sig?
Jag har skrivit en fackbok om förändringsarbete i organisationer och företag. Jag tror att nästan alla i yrkeslivet berörs av förändringar av olika slag. Så jag hoppas att det är ett område som berör många. Boken handlar om just det, hur man hjälper människorna i företaget när det är dags för omorganisation, nya arbetssätt, produkter och tjänster.

En anledning till att jag har skrivit boken, är att förändringsarbete är något som jag har jobbat med under många år. Det är ett ämne jag brinner för, och även om man aldrig blir fullärd, så hoppas jag att jag kan bidra till att göra förändringsarbetet i företagen lite mindre smärtsamma.

Sökte du dig till förlag med din fackbok, eller hade du redan från start bestämt dig för att fortsätta med egenutgivning?
Jag snubblade på målsnöret. Jag fick ett erbjudande från ett förlag som inte passade mig, så jag tackade nej. Sen var det ett förlag som tyckte att boken var mycket bra, men att den inte passade i deras utgivning just då. Utifrån det funderade jag fram och tillbaka och kom fram till att tja, jag försöker igen.

Vilka är de största utmaningarna för dig i din egenutgivning?
Jag ser mig själv som en allt-i-allo som skriver, sätter texten, ordnar omslag, sociala medier osv. Min svagaste sida är marknadsföring. Jag tycker att det är svårt att nå ut till den breda massan.

Jag försöker ta hjälp där jag har mina svagheter. Korrekturläsning är ett exempel – det är ovärderligt att få ett par hökögon som går igenom och granskar texten. Det har lyft texten flera nivåer. När det gäller marknadsföring, så får jag hjälp av en närstående. Jag får också lite skjuts av min arbetsgivare när det gäller att nå ut till målgruppen.

Har du en topp tre konkreta tips du vill dela med dig av till blivande egenutgivare?
Oj, vad svårt. Jag ska erkänna att jag inte har lyckats så bra (ännu) med att nå ut till den breda massan. Men jag delar gärna med mig av några tankar som jag försöker utgå från.

  • Ensam är inte stark. Ta hjälp av andra inom de områden som du själv inte är bra på.
  • Skriv om det du kan och brinner för. Det gör att du blir trovärdigt och intressant.
  • Skriv för andra och se till att du själv blir nöjd. Även om du inte säljer stora volymer, så kommer du att titta på boken i bokhyllan lång tid framöver. Då kan du i alla fall stolt säga: ”Den där boken, den har jag gjort!”

Tack för pratstunden, Robert!

Intervjun är genomförd av Alexandra Nedstam

 

Boken Hjältarnas förändringsresa – lyckas med förändringsarbetet och få med dig medarbetarna på resan finns även att beställa på robertnordh.se.