Susanne MacFie startade eget förlag efter åtta år som professionell författare


Efter att ha varit utgiven vid ett större förlag under åtta år valde den väletablerade barn- och ungdomsboksförfattaren Susanne MacFie att ge ut sina böcker på eget förlag. Hon och maken Roland startade Memoförlag och har vunnit både frihet och kontroll över hela utgivningsprocessen. 

Barn- och ungdomsboksförfattaren Susanne MacFie har gjort en resa i bokutgivningsbranschen som jämfört med många andra egenutgivna författare är omvänd. Susanne debuterade 2002 på Ericsson och Lindgrens förlag som senare köptes upp av Rabén & Sjögren. Men efter ett par år och några utgivna böcker vid större förlag valde Susanne ändå friheten i att ge ut själv och att få full kontroll över hela kedjan i utgivningsprocessen framför traditionell förlagsutgivning.

Tillsammans med sin man Roland MacFie startade Susanne 2004 Memo Förlag. Med Susannes bakgrund som kommunikatör och Rolands yrkeserfarenhet av marknadsföring och försäljning, hade paret vad de tyckte sig behöva för att lyckas när de ställde sig frågan “Kan vi göra det här?”.

– Vi kände att vi ville vara med från ax till limpa och att vi genom ett eget förlag kunde arbeta med alla delarna, säger Susanne. Det är spännande att få göra allt själv och att starta förlaget var ingenting vi blev tvingade till att göra utan ett aktivt val från vår sida.

Förlaget har blivit ett familjeföretag där även Rolands och Susannes äldsta dotter Sarah arbetar som illustratör samt med sociala medier och grafisk design. Susanne, som tidigare skrev parallellt medan hon också hade ett annat jobb, sa upp sig 2010 och började arbeta heltid som författare.Det blev en stor nystart och avstampet till en ny gemensam bokserie, Hemliga Klubben, där Roland illustrerat Susannes texter. Sedan några år tillbaka jobbar också Roland heltid i företaget.

– Vi fick lära oss branschen inifrån och arbeta upp de kontakter vi behövde, berättar Susanne. I och med att förlaget vuxit har vi kunnat utveckla saker runt omkring också. Som mindre bokförlag kan vi vara snabba med att fatta beslut och genomföra idéer.

Förlaget har idag gett ut 30 böcker och kring dem har Susanne och Roland tagit fram olika koncept för att ge barnens läsning fler dimensioner. Sedan flera år har de på skolloven i samarbete med turistbyrån i Alingsås, Deckarvandringar som bygger på böckerna om Moa och Måns Hemliga deckarklubb. Skolan är en annan del som Memo Förlag jobbar aktivt mot med författarbesök och skrivarskola. Nytt är också att kunna bjuda in skolklasser till Moa och Måns högkvarter i Alingsås för skrivarskolor – samma plats som numera Deckarvandringarna utgår från. Susanne och Roland har också startat konceptet Lust att läsa som vänder sig till skolor.

– Fördelen när vi startade upp var att vi redan sett en del av branschen eftersom jag hade utgivna böcker sedan innan, säger Susanne. Det är ett roligt arbete men det kräver tid. Vi har också kunnat göra mycket in house eftersom vi haft kontakter med tryckerivärlden och kunskaper om att göra sättning av böckerna själva.Vi har sedan starten samarbetat med en extern redaktör inom bokbranschen.

Böckerna köps in centralt av bokkedjor. Förlagets omsättning har ökat i takt med åren – delvis för att de nu också ger ut fler böcker än tidigare. Främst har de satsat på fysiska böcker i inbundet eller kartonnage men en del av titlarna finns också som e-böcker och fler är på gång. Framöver kommer alla böckerna att finnas i olika format.

– En stor skillnad mot när jag gav ut på annat förlag är möjligheten att följa hur det går för böckerna, säger Susanne. Då fick man en redovisning en gång om året, nu kan vi se utvecklingen dag för dag, var de säljer och vilka som köper. Dessutom väljer vi själva vilka projekt och arrangemang vi vill vara med och kan ta allting i vår egen takt. Allt har två sidor men vi trivs väldigt bra.

Vilket råd skulle du ge till den som vill ge ut själv?

– Att inte vara rädd för att be om hjälp, säger Susanne. Vet du inte var du ska börja så hör av dig till andra som gjort samma resa och folk i branschen. Fråga hur det fungerar och se till att lägga energin på rätt saker.